Maskeret blomkål

Har I helt glemt denne? Ikke jeg!Den man blev presset til i barndommen og nu finder skønno? Ikke jeg, så here we go! Og apropos go.. Den er go´, let og lækker J.

Du skal bruge:

  • 1 blomkål
  • Majs
  • Ærter
  • Salat (jeg brugte iceberg i bunden og rucola på sidelinjen)
  • Agurker
  • Rødløg
  • Gulerødder
  • Skinke
  • Rejer
  • Radiser (på billedet kun de to der var klar til at tage op ude i egen have J)
  • Alle de andre grøntsager som DU kan lide og fortrækker!!!

MIN dressing dertil:

  • 2 dl creme fraiche
  • 2 spsk. mayonaisse
  • 1 squish citronsaft
  • 1 tsk. ketchup
  • Paprika
  • Karry
  • Ganske lidt timian
  • Tørret basilikum – og det er mit hovedkrydderi, så ingen grund til at spare på det.
  • Salt og peber

Kog hele blomkålen og lad den køle og dryppe rigtig godt af efter (dagen i forvejen måske, det gjorde jeg).
Tilbered alle grøntsager, kød og tilbehør med skyl, dryp, snit og skær efter behov og ønske. Iceberg salat fordeles jævnt over bunden af et stort fad, blomkål i midten og placer alle de andre ønskede grønne sager, skinke og rejer rundt om. Det ser så fint ud til sidst.
Hæld lidt af den gode dressing henover blomkålen, pynt efter lyst og glæde og nyd.
Hav lidt af dressingen ved siden af i en skål og spæd op, når en god blanding af fadets glæder er på tallerkenen.

Gerne flutes eller andet brød dertil.

Velbekomme.

Kilde til retten? Der er inspiration til denne i en af “Karolines Køkken” kogebøgerne. Men tja, jeg vil tilskrive den min mor! Vi fik den med jævne mellemrum derhjemme, og det var et glædeligt minde, da jeg for et par år siden indførte den i madplanerne igen herhjemme. Nu vil vi ha’ den igen.. og igen… og igen…

Skriv et svar

